21 Mei 2009

Pengenalan

Assalamualaikum w.b.h..

Banyak kita boleh dapati bahan-bahan atau buku-buku yang menceritakan tentang Sejarah dan Perjuangan nabi besar kita Muhammad s.a.w. Setiap satu buku menceritakan dari berbagai aspek dan sumber. Sudah tentulah yang terulung sekali ialah buku ‘Sejarah Hidup Muhammad’ karangan Muhammad Hussain Haikal. Buku ini ialah buku pertama yang mengupas karangan Ibnu Ishak, penulis riwayat Nabi Muhammad s.a.w yang pertama dan menjadi rujukan kepada kebanyakan buku-buku riwayat nabi

Beberapa belas tahun yang lalu, saya menjumpai sebuah buku riwayat nabi s.a.w yang bertajuk ‘Sejarah dan Perjuangan Nabi Muhammad’ oleh Haji Zainal Arifin Abbas terbitan Pustaka Antara. Buku ini mempunyai 10 jilid dan bagi saya secara peribadi, adalah sebuah buku yang sangat komprehensif yang menceritakan tentang riwayat hidup Nabi Muhammad s.a.w. Apa yang saya kagumkan tentang buku ini ialah ketelitian pengarangnya dalam mengkaji penulisan para orientalis Barat tentang Nabi Muhammad s.a.w yang tidak pernah didedahkan kepada umat Islam sendiri.

Apa yang ingin saya utarakan ialah petikan kisah-kisah sampingan yang dikutip oleh pengarang buat tatapan pembacanya. Kisah-kisah sampingan inilah yang ingin saya kongsikan bersama dengan pengunjung-pengunjung blog ini. Paling tidak ia dapat menjadi tatapan pengunjung-pengunjung yang sentiasa berada di hadapan komputer sewaktu sedang rehat dari bekerja ataupun untuk mencuci mata dan minda.

Saya bukan ahli sejarah ataupun seorang pakar di dalam bidang ini. Cuma sekadar menyedari yang apa yang dibaca patut dikongsikan bersama. Ini adalah sedikit usaha kecil yang dapat saya lakukan dalam mengembalikan umat Islam agar cintakan Muhammad s.a.w.

Saya percaya apabila membaca kisah-kisah ini, ia menjadi pengetahuan tambahan dan iktibar serta menambahkan lagi kasih dan sayang kita kepada Nabi Muhammad s.a.w. Kisah-kisah ini akan menjadi sulaman kepada sejarah riwayat hidup Nabi Muhammad s.a.w. yang telah kita baca dan ketahui sebelum ini dan seterusnya membekas terus di dalam hati kita.


Ia akan menjadi Sulaman Sejarah kepada Permata Hati umat Islam semua .

Permata Hatiku Muhammad s.a.w.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan